استاد حاج

اضافه وزن در بارداری مادری مثل فرشته ها

۳۰ تیر ۱۳۹۷

آیا وزن گیری من در بارداری خوبه، در هفته چقدر باید وزن اضافه کنم، اگر وزن اضافه نکنم یا زیاد وزن اضافه کنم چه عوارضی می تونه داشته باشه و دهها سؤال دیگری که شما مادر عزیز در طول بارداری با آن برخورد می کنید. اما وزن گرفتن صحیح در بارداری چگونه است، چه قدر باید وزن اضافه کنیم تا بارداری سالمی داشته باشیم. مقاله زیر را بخوانید تا جواب سوالات خویش را دریابید.

  • معیار وزن گیری من در بارداری چه چیزی است؟

بهتر است بدانید وزن گیری شما در بارداری موضوع مهمی است که تاثیر فوق العاده ای بر سلامت باداری و وزن کودک تان دارد. هدف عمده از این مراقبت هایی که در دوران بارداری دریافت می کنید، شناسایی این موضوع است که آیا شما لاغر و مبتلا به سوء تغذیه هستید یا جز افرادی هستید که اضافه وزن داشته و یا چاق محسوب می شوند. بنابراین در مورد وزن گیری شما در بارداری که چه مقدار باید وزن بگیرید با توجه به موقعیت وزن شما در قبل از بارداری و در صورت نبود، وزن شما در ۱۲ هفته اول بارداری، تصمیم گیری می گردد.

  • از کجا بفهمم چاق هستم یا لاغر یا دارای وزن طبیعی؟

میزان اضافه وزنی که باید در بارداری به دست آورید، بستگی به شاخص توده بدنی شما دارد. شاخص توده بدنی یا BMI معیاری است که می توان وزن شما و وضعیت تغذیه مادر باردار را بررسی کرد. پس وضعیت فعلی شما که لاغر هستید یا چاق با توجه به فرمول زیر محاسبه می گردد.

وضعیت بدنی یا همان BMI مادر بارداری را که دارای وزن ۹۳ کیلوگرم و قد ۱۹۰ سانتی متر (۱٫۹ متر) بود، طبق فرمول بالا بدست می آوریم:

با توجه به دارا بودن BMI حدود ۲۵٫۷، وزن این مادر با توجه به جدول پایین در محدوده اضافه وزن می باشد. پس مادر اضافه وزن دارد.








تفسیر

BMI

کم وزن

کمتر از ۱۸٫۹

وزن طبیعی

۱۹ تا ۹/۲۴

اضافه وزن

۲۵ تا ۹/۲۹

چاق

۳۰ به بالا

 

 

 

 

 

 

همان طور که در جدول بالا آمده است، بر اساس شاخص توده بدنی یا همان BMI، خانم ها از نظر وزن، به چهار دسته کم وزن، طبیعی، اضافه وزن و چاق تقسیم می شوند که میزان اضافه وزن در هر دسته متفاوت است.

  • در بارداری چقدر باید وزن بگیرم؟

اگر BMI شما مادر باردار کمتر از ۱۸/۹ باشد، کم وزن محسوب می شوید و در دوره ی بارداری باید بین ۱۳ تا ۱۸ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید. میزان اضافه وزن برای این افراد در سه ماهه اول بین ۵۰۰ گرم تا ۲ کیلوگرم و در سه ماهه دوم و سوم به طور متوسط هفته ای ۵۰۰ گرم است.

اگر BMI شما بین ۱۹ تا ۹/ ۲۴ باشد، از نظر نسبت وزن و قد طبیعی بوده و باید در دوره بارداری به تدریج بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه کنید. میزان اضافه وزن برای این افراد در سه ماهه اول بین ۵۰۰ تا ۲ کیلوگرم و در سه ماهه دوم و سوم حدود ۴۰۰ گرم در هفته می باشد.

اگر BMI شما بین ۲۵ تا ۲۹/۹ باشد، دچار اضافه وزن بوده و باید بین ۷ تا ۱۲ کیلوگرم وزن اضافه کنید. بهتر است این مادران در سه ماهه دوم و سوم هفته ای ۳۰۰ گرم وزن اضافه کنند.

اگر BMI شما ۳۰ به بالا باشد فرد چاق محسوب می شوید و باید بین ۵ تا ۹ کیلوگرم باید وزن اضافه نمایید. در سه ماهه دوم و سوم وزن گیری شما باید ۲۰۰ گرم در هفته باشد.

  • مشکلات کاهش وزن مادر در بارداری

بهتر است بدانید وزن گیری شما در بارداری تأثیر ویژه ای بر وزن جنین دارد. کم وزنی مادر می تواند زایمان زودرس، تأخیر رشد جنین و تولد نوزاد کم وزن را در پی داشته باشد، بنابراین مادر باید اضافه وزن به اندازه کافی داشته باشد.

  • مشکلات افزایش وزن مادر در بارداری

همان طور که در قسمت های قبل گفته شد، زنان باردار دچار اضافه وزن و چاقی ممکن است با مشکلات متعددی در دوران بارداری و زایمان مانند دیابت، پرفشاری خون و زایمان زودرس مواجه شوند. خانم های باردار که اضافه وزن دارند در طول بارداری نگران این هستند که وزن شان بیش از حد افزایش پیدا کند و ممکن است به این فکر بیفتند که رژیم بگیرند. اگرچه افزایش وزن در زنان باردار دچار اضافه وزن، خطراتی را برای مادر و جنین مانند دیابت بارداری، مسمومیت بارداری، جنین درشت و سزارین به همراه دارد، اما دوران بارداری زمان مناسبی برای کاهش وزن و رژیم گرفتن نیست بلکه باید تا حدودی افزایش وزن داشته باشید و وزن بگیرید اما به صورت متناسب. بنابراین خانم های باردار در هر شرایطی که باشند؛ لاغر، طبیعی، اضافه وزن یا چاق باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خود داشته باشند.