استاد حاج

علل و راه های درمان کمردرد در بارداری مادری مثل فرشته ها

۲۵ مرداد ۱۳۹۷

کمردرد در دوران بارداری شایع است و اکثر زنان باید انتظار کمردرد را تا حدی داشته باشند. همچنین ممکن است کمردرد را در هر مرحله ای از بارداری تجربه کنید اما بیشتر اوقات در اواخر بارداری زمانی که جنین در حال رشد است اتفاق می افتد.

کمردرد موجب اختلال در برنامه روزانه ی شما می شود و ممکن است خواب شب تان را نیز مختل کند؛ اما خبر خوب این است که در ادامه مطلب مراحلی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید درد کمرتان را از بین برده یا تا حدی درد آن را تسکین دهید. اما قبل از پرداختن به مراحل تسکین کمردرد در دوران بارداری بهتر است دلایل کمردرد را بررسی کنیم.

گزارشات نشان می دهد شیوع کمردرد در زنان باردار بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است. به عبارت دیگر شما تنها خانم بارداری نیستید که از کمردرد رنج می برید.

کمردرد در دوران بارداری به عواملی زیادی بستگی دارد. بعضی از زنان در شروع بارداری با کمردرد خفیفی رو برو هستند اما خطر بروز کمردرد در زنانی که اضافه وزن دارند یا قبل از بارداری تجربه کمردرد را داشته اند بیشتر است.

  • علل بالقوه کمردرد در دوران بارداری

۱- افزایش هورمون ها:

هورمون های ترشح شده در دوران بارداری جهت آماده سازی فرایند تولد باعث شل شدن رباط های ناحیه لگن و همچنین سست تر شدن مفصل ها می شود که این تغییر مفاصل و شل شدن رباط ها باعث کمردرد تان می شود.

۲- مرکز گرانش:

مرکز گرانش شما هم زمان با رشد نوزادتان به سمت جلو حرکت می کند که باعث تغییر حالت تان می شود و در نتیجه کمردرد را به دنبال دارد.

۳- وزن اضافی

بارداری شما به همراه جنین باعث ایجاد وزن اضافی می شود که کمرتان باید آن را تحمل کند.

۴- حالت بدن یا استقرار شما

استقرار بد، بیش از حد ایستادن و خم شدن باعث افزایش درد کمرتان می شود.

۵- استرس

استرس و فشار معمولا در مناطق ضعیف بدن جمع می شوند، و بخاطر تغییرات موجود در ناحیه لگن ممکن است درد کمرتان در طول دوره های تنش زا و پر استرس بارداری افزایش یابد.

  • جلوگیری یا کاهش کمردرد در دوره بارداری

ممکن است کمردرد به طور کامل از بین نرود اما موارد زیر در کاهش شدت آن می تواند مؤثر باشد.

  1. انجام تمرینات تأیید شده توسط پزشکتان که باعث قوی شدن کمر و شکم تان می شود.
  2. برای برداشتن چیزی به جای خم شدن چمباتمه بزنید.
  3. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنید.
  4. از خوابیدن بر روی پشت تان خود داری کنید.
  5. به اندازه کافی استراحت کنید. بالا بردن پاهای تان نیز مفید است.

موارد متعددی برای درمان کمردرد در دوره ی بارداری وجود دارد. همچنین بعضی از مواردی که برای کاهش درد مفید است می تواند برای درمان کمردرد نیز استفاده شود.

بعضی از درمان های شایع برای کمر درد در دوره بارداری:

  1. استفاده از یخ یا گرما
  2. استفاه از پشت بند یا وسایل حمایتی دیگر
  3. استفاده از داروهایی که برای درمان التهاب مصرف می شود.
  4. خوابیدن روی سمت چب بدنتان به طوری که زیر زانو های تان بالشتی باشد.
  5. تعیین وقت ملاقات با یک فیزیوتراپ(کایروپرکتور) و یا ماساژ دهنده دارای مجوز.

  • چه زمانی با پزشکم تماس بگیرم؟

کمردرد معمولا دلیل خوبی برای تماس با پزشکتان نیست اما در شرایط خاص که در ادامه به آن اشاره می کنیم تماس با پزشکتان ضروری است.

  1. کمردرد بسیار شدید.
  2. کمردرد های ناگهانی و به طور فزاینده شدید.
  3. دردهای گرفتگی ریتمیک که از علائم زایمان زود رس است.

کمردرد شدید ممکن است به بارداری همراه پوکی استخوان، آرتروز مهره ها یا آرتروز عفونی مرتبط باشد. این مشکلات شایع نیستند اما درصورتی که کمردرد شدید دارید معاینه پزشکتان ضروری است.